tirsdag 10. september 2013

Sur og gammel dame?



Jeg er stolt av at vi har demokrati i Norge. Jeg skal ikke bruke  plass på å si at de andre har stemt feil. Jeg er ikke enig i resultatet. Jeg er Skikkelig glad i gratis skole,sykehus og trygdeordninger. Jeg er faktisk så glad i det at jeg betaler skatt med glede. Bompenger også. Og egenandel. Jeg vet ikke hva som blir annerledes nå. Vi får se. Kanskje jeg bare er en gammel og sur dame. Som liker tingene best sånn som de er?



Idag har jeg vært VikarBente. Hvis alle lærere skal ha så mye etterutdanning som Erna har lovet. Får jeg mye å gjøre. Når jeg tenker etter har jeg nok allerede. Kanskje noen andre faglærte vikarer kan ta det. Kanskje de nye tror det er lett å spa opp faglærte vikarer til alle de som skal ha etterutdanning? 
Det kan hende jeg har misforstått.Kanskje de har tenkt at lærer skal ta etterutdanning på fritiden? Nå er jeg nok litt sur gammel dame igjen. Men jeg tror ikke noen har lyst til å bruke all fritiden sin på etterutdanning.


Jeg har en ganske dyr sykdom. Hvis den slår seg vrang. Jeg har ikke penger til den private helsetjenesten jeg sikkert kan kjøpe. Da må jeg ta til takke med den billige løsningen. På den andre siden kan det hende det er hyggeligere for meg å være på et pleiehjem med folk som er litt lik meg selv. Vi kan snakke om miljø og hekling mens vi venter på at noen skal komme å hjelpe oss til toalettet. 


Jeg er glad i naturen. Jeg liker jorda. Jeg tror vi har skylda for at miljøet går i stykker. Jeg tror vi må ta ansvar. Kommer vi til å bli bedre nå? Eller enda dårligere?


Jeg liker rause samfunn. Jeg er redd for at vi får et kaldere samfunn som er mest opptatt av økonomisk vekst. I et samfunn der Vekst er det som teller. Er jeg lite verd. Jeg mottar uføretrygd. Det er ganske lite vekst med meg. Kanskje jeg tar feil. Kanskje dette blir helt bra?
Kanskje jeg bare er en gammel sur dame? 
Likevel har jeg lyst til å si at å være med i et demokrati handler om mer enn forandring. Eller at det blir godt å se nye fjes. Eller om vin skal kjøpes i butikk. Nå har Norge talt. Jeg er spent på hvordan dette blir. Spent og litt redd. Kanskje mest fordi tross alt. Er vi oss selv nærmest. Og akkurat nå føler jeg meg sur og gammel. Selv om  jeg bare er snart førti. Litt sur, gammel dame. Om et år har vi prøvd den nye regjeringa i ett år.



Jeg håper at om ett år drikker jeg champagne. Jeg har hatt et flott år uten bompenger,skatt eller egenandeler. Jeg har mange gode Vikar-kolleger på skolen. Vi holder skuta mens de andre tar etterutdanning. GisleKjæreste har fått jobb som rus-terapeut. Han hjelper alle dem som ikke fikk hjelp før. Jeg trenger ikke vente på time hos en nevrolog på sykehuset og noen har funnet en måte vi kan spare miljøet på. Uten at det går utover noe vi liker. Jeg har glemt hvor sur gammel dame jeg var. Den gangen vi fikk ny regjering...



12 kommentarer:

  1. NEI. Det er jeg som er den sure gamle damen, du er bare sur og det kan vi være i kor.
    Klemmer om :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får se hvordan dette går. Kanskje vi er sure uten grunn. Dessuten er jo dette demokrati,vel? Å ikke alltid få bestemme alt? ..Vi får se..

      Slett
  2. Jeg melder meg på i de sures gammelkjerring-kor, absolutt.
    Og jeg kan høre den vakre sangen, den trenger inn overalt og har sine gode virkninger....
    Ha en fin onsdag, klem -

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får se...jeg orker uansett ikke være sur så lenge..
      Vi får stå i det ,og tenke at vi har stemt det vi tenkte var rett..
      :-) Fin onsdag til deg også!
      Klem

      Slett
  3. Forandring fryder...
    Eller?
    Tida vil vise..

    Og du er verken gamal eller sur!
    Berre reflekterer..

    Nattaklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får se.
      Jeg er blid som en sol igjen idag,slitsomt å være sur for lenge :-)
      Godmorgenklem

      Slett
  4. Det var den ventilen Bente, den som slipper ut litt damp - blir bedre når dampen er borte;)

    Ønsker deg en god helg kjære du,
    varm klem:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Idag er dagen blid og fin og jeg har fått jobbe masse denne uka,liker veldig godt :-)
      Ha fin helg du også.
      Godklem fra sør

      Slett
  5. Vet jammen ikke hva jeg tror jeg. Stemte ikke for ny regjering, men det er vel ikke annet å gjøre enn å la tiden vise.

    Klem:)

    SvarSlett
  6. Jeg tror du har rett, de andre har stemt 'feil'. Mot felleskap, mot solidaritet. For klingende mynt. For de få da, med eller uten leppestiftkjoler, som allerede har kasser det klirrer i. Lisa

    SvarSlett
  7. Jeg føler meg litt sur og gammel dame jeg også. Men jeg håper og tror at det ikke endevendes på alt det gode vi har... Får vi det som du sier til slutt lurer jeg på hvor pengene skal tas fra? Og noen ganger lurer jeg på en annen ting også. Noen klager på skatter og avgifter og at Staten tar alt. Lurer på hvordan den Staten ser ut. Tjukk og stinn av penger?
    Orker ikke være sur lenge - så nå er jeg blid igjen og sender en godnattklem :)

    SvarSlett
  8. Ja, tenk om det blir sånn om ett år, du:)
    Jeg er også litt redd og sur, gammel dame. Når man snakker om sykehus og innsparing og privatisering, virker det som det bare finnes sykdommer man kan operere, og vips, så er de borte!
    Dessverre er ikke virkeligheten sånn.
    Ja, vi får bare se hvordan det blir, vi har ikke så mye valg, når vi ikke tilhører flertallet som valgte slik.

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!