onsdag 15. januar 2014

Fergeleiet ved Varoddbroa...


For en uke siden vasket vi BenteBo. Først hadde vi pakket ned tingene våre. Avgjørelsen om å flytte kom kanskje litt brått på mange. Jeg trodde vi skulle bruke lang tid på å finne et sted å bo. Vi snakket mye om hvordan det nye hjemmet skulle være.

  • Lov med hund
  • I nærheten av buss.
  • Stor dusj.
  • Praktisk.
Vi fant en leilighet ganske fort. Den er ganske stor. Den ligger i andre etasje. Den har samme dusj som vi dro fra.

  • Det er lov med hund.
  • Det går buss herfra.

Fra kjøkkenvinduet, Med lys og tannpirkere.

Det nye hjemmet vårt har hage. Den første morgenen jeg våknet her. Stod jeg opp. Tasset ut på kjøkkenet med de helt deilige ull-tøflene mine på beina. Utenfor vinduet så jeg fem dompaper som tasset på plenen. Det nye hjemmet har en hage med gamle frukttrær og dompapper.
Huset er gammelt. Bygget i 1939. Ikke spesielt lunt. Ikke spesielt praktisk. Plass til mer. Plass til oss.
Vi har utsikt over Varoddbrua Den ble bygget i 1956. Før broa kom,gikk det an å ta ferge over fjorden. En mann jeg traff nede på kaia fortalte meg om huset jeg bor i. En kaptein bygget det. Hans mor rodde ferga over fjorden. Hun var nok sterk.



Jeg vokste opp her ute. Det heter Søm. Jeg har gått i disse gatene. Badet på strendene.
Da jeg bodde her ute i oppveksten,pleide vi å sykle over broa. Til Byen. Eller til hestene på Lund. Frøya og jeg gikk over broa igår. Det er en fin tur. Jeg husket broa annerledes. Større. Smalere. Brattere. Idag gikk vi til Butikken. På veien hjem fant jeg navn jeg kjente.På postkasser.Noen bor her ute fremdeles. Nå bor jeg her igjen. I en leilighet som ikke passer til noen som har MS. Det er trapper her. Og bakker. Og trekkfullt. Det kjennes allerede ut som Hjem.

30 kommentarer:

  1. Gratulerer med nytt Hjem. :-)

    SvarSlett
  2. Da er det nok HJEM.
    Til lykke med et et nytt et, med dompaper, hage og trekk og en like liten dusj.
    Det virker som lykke :)
    Klemmer masse og er glad, for HJEM :)
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk..jeg sitter her,ny-dusjet,og titter meg fornøyd rundt. Jeg liker dette huset. Stort og koselig,med sjøen rett utenfor. Idag har det snødd,og det kjentes nesten som å være på landet da Frøya og jeg var ute ikveld :-)

      Glade klemmer er på vei i din retning,

      Slett
  3. Gratulere med ny heim !
    Det høyrest ut som du allereie har funne deg til rette, og det er fint !
    Ynskjer deg og dine fine dagar :)

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror dette er fint for oss alle tre :-)
      Håper dagene dine også er fine.
      God klem

      Slett
  4. Det høyres ut som du kjem til å trivast. Kjekt at det var hage der :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig med hage,plass og sjø! Jeg er sikker på at jeg kommer til å trives.
      :-)

      Slett
  5. Så flott Hjem! Det er nok mitt i blinken for deg og dine :)
    Gratulasjonsklem sendes din vei :)

    SvarSlett
  6. Så kjekt!!!
    Gratulere :-)
    blir nok endå betre når dokke får bo dokke til...

    klem

    SvarSlett
  7. Så hyggelig utsikt, Bente. Og fint med hage og dompapper utenfor.
    Høres ut som et virkelig Bente-Gisle-Frøya-bo. Gratulerer!

    SvarSlett
  8. Gratulerer med nytt Hjem! Håper dere vil trives :)

    SvarSlett
  9. Så spennende. Gratulere med nytt husvære. God helg til deg -

    SvarSlett
  10. Så fint du beskriver det Bente, det høres ut som du har slått deg til ro - gratulerer med nytt Hjem:)

    Varm klem til deg
    Hanne:)

    SvarSlett
  11. Bare innom for å sjekke at du lever vel, Bente. Håper det. Søndagsklem

    SvarSlett
  12. Berre innom med ein klem!
    Vonar dokke har det bra :-)

    SvarSlett
  13. Du beskriver det så fint! Håper dere har funnet dere godt til rette. Riktig god helg!

    SvarSlett
  14. Gratulerer med nytt hjem, Bente!! :) Så fin en kronikk du skrev i siste MS-blad :) Ble glad av å lese den!! :)
    Veldig god klem fra Linn :)

    SvarSlett
  15. Gratulerer med nytt hjem!:) Hørtes gammelt og koselig ut! Koselig med hage og utsikt! Og koselig å være på gamle trakter! Jeg begynner å bli så "gammel" (42 er jo ikke såååå gammelt da:)), at jeg må av og til kjøre og gå tur med hundene i det området jeg vokste opp. Da kommer jeg på så mange ting som jeg hadde glemt! Mimreturene mine er gode!:)

    Koselig å være innom bloggen din igjen!:)

    Pia:)

    SvarSlett
  16. Området du beskriver høres veldig kjent ut Bente. På grunn av tregt nett kommer jeg meg ikke inn i linker, er det i Rogaland/ Hordaland?
    Ønsker deg en fin uke. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bor like ved Kristiansand.. Hvis du har vært her,har du nok passert huset mitt :-)

      Slett
  17. Kikker innom for å ønske deg god og glad påske, Bente :)

    SvarSlett
  18. Tusen takk,Elisabeth. Håper du har fin påske også!

    SvarSlett
  19. Innom med God Påske klem!
    Saknar innlegga dine. Men det viktigaste er at DU har det bra :-)
    Vonar våren vil gjere deg godt @-}--

    SvarSlett
  20. Kjære Sigrid..tusen takk,og i like måte..
    Jeg har det veldig bra,og tenker at jeg skal skrive litt snart..får se hva som skjer :-)

    SvarSlett
  21. Gratulere med overstått ♥
    Solklem frå Møre

    SvarSlett
  22. Hvor er det blitt av pennen din, tastaturet ditt? Så lenge siden nå.

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!