lørdag 16. august 2014

Nå..



Jeg har tent stearinlys. Spiller musikk litt høyere enn jeg pleier. LilleBente ler lavt  Pink Floyd. Stearinlys. Snart får jeg nok lyst til å drikke te. Betyr dette at det allerede er høst?
Dagene går fort. Jeg føler meg frisk. Likevel kjenner jeg minner i kroppen. Og hodet. Etter det siste MS attakket. Jeg husker plutselig hvordan det kjentes da jeg ble syk. 
Jeg lytter innover. Jeg skyver bort redsel. Jeg prøve å være her. Nå.
-Ingen vet. Sier jeg bestemt. 
- Det kan hende du tenker feil. Om alt. Sier LilleBente med masestemme.Tenk hvis de medisinene er skikkelig bra for oss? 


Jeg går tur med Frøya. Jeg begynner på jobb klokka åtte. Jeg går hjem klokka tre. Jeg drikker en kopp kaffe.. Frøya ser opplagt på meg fra kroken sin. Hun har har lyst at vi skal sykle. Jeg liker å sykle. Vi skal gå. Sier jeg. Det blåser og kommer til å pøsregne. Frøya rister seg og er klar. Tur er tur.
Når jeg går kjenner jeg at kroppen faller i en rytme jeg kjenner godt.  Jeg blir glad i og modig igjen.



Fjell-sko. Fjell-tur. Vi to i fjellet bare noen dager etter at jeg ble utskrevet fra sykehus. Dagene har gått. Mindre redd? Ikke redd?
Litt betenkt. Tiden leger alle sår. Eller ikke? Er det egentlig motsatt?
VoksneBente sier at jeg skal slutte med å skrive ned det jeg tenker. Ingen er interessert.
Vi er interessert. Sier Reddebente og LilleBente. Dessuten er det fint for deg. Du tenker bedre når du skriver.
Jeg børster dem vekk.
Tenker på dagen. Kjenner at kroppen er min egen.
Nå.


14 kommentarer:

  1. VoksneBente tar feil.
    Og jeg tror jeg har nevnt det før. Vi har egentlig bare NÅ, alltid :)
    Klemmer om i kvelden :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære deg..jeg vet. Men noen ganger er det vanskeligere enn andre ganger. Å være Nå. Når jeg trenger det aller mest,er det vanskeligst-
      Klem på vei:-),de er fule av søndag og tur-tanker

      Slett
  2. Enig med mormor på muren :)
    Og det hjelper å skrive. Og vi er mange som heier på deg. Nattaklem sendes :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva skulle jeg egentlig gjort uten et par kloke mormødre..
      Takk for heiing..det kjennes bedre enn du tror :-)
      Ny dag klem på vei.

      Slett
  3. Enig med begge bestemødrene. Varme tanker og en klem fra meg -

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk,kjære Ugle.
      Varm søndagsklem

      Slett
  4. Hei! Enig med alle dei andre.
    Du skriv så godt.
    Slik at ein nesten forstår ..
    Men kun den som har skoen på...
    Veit kvar den trykker..

    Sommarklem sjølv om hausten lurer

    SvarSlett
  5. Jeg synes medisin-diskusjonen nesten er umulig..jeg tror jeg fortsetter som jeg har gjort.
    Takk for at du leser,og nesten prøver sko :-)

    SvarSlett
  6. Så flott at du føler deg bedre! Gleder meg med deg! :)
    Har fått noen plutselige meldinger om alvorlig sykdom i familien nå etter ferien og har vært sammen med noen med kropper sterkt preget av sykdom nå i sommer.
    Da blir jeg ydmyk og takknemlig for den kroppen jeg har, selv om den plager meg litt av og til. Jeg kan gå på mine egne ben, armer og hode virker. Det er det jeg vet nå.

    SvarSlett
  7. Jeg kjenner også på ydmykhet og takknemlighet...og karrer meg til å holde på nå. Noen ganger tar helsa mye plass i hodet! Håper det blir bedre for dine. Og at det er bra med deg.

    SvarSlett
  8. Jeg liker å lese det du skriver. Jeg håper du fortsetter.

    Pink Floyd skal spilles høyt :-)

    SvarSlett
  9. Tusen takk,Anne :-)
    Jeg kjenner at det er godt å skrive,særlig når hodet trenger litt rydding.

    SvarSlett
  10. Liker det du skriver<3. Ønsker deg en fin uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du sier det,tusen takk :-)

      Slett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!