søndag 8. januar 2017

Hvilken sykdom?

Jeg har hatt MS I over tjue år 
Jeg har vært redd. Sint. SlitenLei. Og redd igjen 
MS er kronisk og krevende 
Jeg har følt meg sykSvimmelVondSliten. 
 I tjue årEn stund sluttet jeg helt å jobbe 
Forrige uke var jeg hos legenJeg har ikke hatt vondt  lengeIkke svimmel eller sliten hellerJeg kan ikke huske at jeg har kjent meg  frisk før.  
- Du ser godt ut. Sa legen. 
Takk. Sa jeg. 


Jeg kan se pc-skjermen  MULTIPPEL SKLEROSE. 
                                              LAVT STOFFSKIFTE. 
Ordene er blåst opp. Jeg kjenner dem. 
Jeg hadde de samme ordene  min egen pc for noen måneder siden.  
Jeg diskuterte dette med legen min den gangen.  
Han mente at det ikke stemte det jeg sa. Han sa det høflig og hyggelig 
Denne gangen sier han at mange av mine symptomer er borte
Fordi jeg bruker medisin mot lavt stoffskifte 
Du har MS, men den er ikke  sint som vi trodde.  
Sier han 
Vi snakker en stund 
Når jeg går hjemKjenner meg først og fremst glad. 
MS er en alvorlig sykdom som kan  helt 
radikale konsekvenser 

Jeg tenker at tjue år er lenge med symptomer jeg ikke behøvde å  med. 
Jeg kunne bare fått medisin mot lavt stoffskifte. 
Tankene går til det barnet jeg aldri fikk
Legen forklarte at det er vanskelig å være sikker, men at lavt stoffskifte er en vanlig årsak til at noen ikke får barn. 
Neste tanke er at det er jammen bra jeg ikke har brukt medisiner mot MSJeg har alltid vært for redd for bivirkninger 
Jeg vet enda ikke helt hva jeg tenker om dette 
Vil jeg jobbe merKan jeg det 
Er dette en vanlig feil? ( Sjekk stoffskiftet deres). 
Det er viktig at legene ser hele oss.   
Jeg har MS 
Jeg kan tydeligvis også  andre sykdommer.  

  

4 kommentarer:

  1. Man kan alltid få nye sykdommer. Man kan også "miste" symptomer. Og heldigvis går verden litt fremover på det medisinske feltet.

    Klemmer om og er bra glad.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldigvis går det fremover på det medisinske feltet!
      Jeg er også glad :-)
      Nå skal jeg snart suse til jobben..på sykkel.

      Slett
    2. Sikkert forvirrande med slike nyheter, samstundes opner det kanskje nokre dører framover. Og det er jo framover, i den retninga framtida ligg. fristande å tenkja: kav m nokonhadde oppdaga før, kva om noko var blit gjort før, osv. Kjenner tanken koma sigande når helsa er på verste. Men det er framover, det er der lyset er også, slik eg har erfart det. Ønsker deg mange gode dagar på sykkel.

      Slett
  2. Dette får jeg ikke gjort om, jeg kan heller ikke gå tilbake i tid..tror ikke jeg har lyst til det heller. Du her helt rett, lyset er fremover :-)
    Jeg har fine dager som ikke endres med dette.
    :-) Håper du ar det bra!

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!